El Museu Episcopal de Vic estrena la primera nadala de 360 graus

La plasticitat de dos llenguatges reflectida en una Nadala digital. El Museu Episcopal de Vic (MEV) ha publicat aquest dimarts la seva tradicional nadala que es presenta en format de vídeo de 360 graus. En la Nadala s’hi combina la bellesa de la talla gòtica com la Marededéu de Boixadors, una de les obres mestres de la col·lecció del museu, amb la dansa contemporània del col·lectiu Lema. Aquest 2016 es volia que la Nadala del MEV fos especial per la celebració del 125è aniversari del museu. La nadala és una iniciativa del museu i els Amics dels Museus d’Osona que aquest 2016 arriba a la vint-i-tresena edició. La Nadala del MEV es va renovar l’any passat: Al format  tradicional a paper s’hi va afegir una felicitació digital que s’adaptés als nous temps i donés a conèixer el fons del museu a un públic més ampli.

La felicitació de Nadal del MEV es va enregistrar el dijous 15 de desembre en el tradicional acte de presentació que va omplir la sala 6 del museu on es pot veure la Marededéu de Boixadors. La Nadala és una immersió a les sales del museu a través de la dansa. Les ballarines protagonistes són el col·lectiu Lema, que va quedar en tercera posició en el premi “Ddansa” que es va celebrar a Vic dins dels actes de Vic Capital de la Cultura Catalana (VICCC), que també ha col·laborat en la iniciativa.

Aquesta felicitació de Nadal del MEV es va enregistrar el dijous, 15 de desembre, en el tradicional acte de presentació que va omplir la sala XX del museu on es pot veure la marededéu de Boixadors. La Nadala és una immersió a les sales del museu a través de la dansa que -amb la música del Bolero de Ravel- té el punt final en aquesta talla gòtica que procedeix de l’església romànica situada al terme de Sant Pere Sallavinera (Anoia). Les ballarines protagonistes són col·lectiu Lema, companyia resident en el centre de creació La Caldera de Barcelona al Novembre del 2015 formada per Marta Gálvez, Elena Lalucat, Aïda Guirro i Laila Tafur. Aquest col·lectiu va quedar en segona posició en aquest certament nacional que es va celebrar a Vic del 28 al 30 d’octubre d’aquest any dins dels actes de Vic Capital de la Cultura Catalana (VICCC) que ha col·laborat en la iniciativa. Faltaria especificar l’equip tècnic que ha fet el vídeo.

El vídeo en 360 graus és un format relativament nou i en fase d’evolució. Amb aquesta tipologia de vídeo la pel·lícula reprodueix tota l'extensió del camp visual per més que en el reproductor només  es mostri una finestra reduïda. Es grava amb dos o més càmeres disposades en forma esfèrica per enregistrar una imatge en aquest format, i permeten a l'usuari desplaçar-se pels 360 graus de l'escena movent el cap en direcció a on desitgi mirar (o inclinant l’smartphone, arrossegant el cursor amb el vídeo…). La sensació és la de tenir Google Street View en moviment amb la llibertat d'orientar la visió cap a qualsevol lloc i sense que deixi de reproduir-se l'escena en la part no visible.

Cada any s’escull una obra del museu com a protagonista de la Nadala. Aquest 2016 s’ha escollit la marededéu de Boixadors en ser un magnífic exemple de la iconografia mariana d'època gòtica que ressalta la humanitat de la Mare i el Fill però sense renunciar al simbolisme teològic. Estilísticament, la Marededéu de Boixadors té molta afinitat amb la Marededéu de Sallent de Sanaüja, conservada al Museu Nacional d'Art de Catalunya, i amb una altra imatge mariana que es troba a Navarra, a l'església de Sant Andreu de Sorauren. Obres com la retaule de la Mare de Déu i l'Infant i àngels músic, el retaule de Santa Clara, el retaule de l’Epifania de Jaume Huguet, el frontal d’Altar de Sant Vicenç d’Espinelves, el retaule de Guimerà, el tríptic amb la Mare de Déu i l’Infant del pintor Joan Mate o el  compartiment del Retaule del Mestre de Glorieta han estat la imatge de la Nadales.

Descarregar nota