Basament de la portada o...

Lapidari

Anònim

Basament de la portada occidental de la Catedral de Vic

Vic
Segona meitat del segle XII
Pedra

Provinent de la Catedral romànica de Vic (Osona)
MEV 10762, 13634, 16721, 16893, 16897

L'antiga Catedral romànica de Vic va ser enderrocada a finals del segle XVIII per permetre la construcció de l'actual Seu catedralícia. Al final de la Guerra Civil Espanyola, els anys 1941-1942, es van dur a terme unes excavacions que van permetre retrobar alguns elements importants de la Catedral enderrocada. Aquestes excavacions van ser dirigides pel Dr. Eduard Junyent, director del Museu Episcopal de Vic. Gràcies a elles es va recuperar la cripta romànica, que va poder ser reconstruïda amb molta fidelitat i que actualment pot ser visitada accedint a la Catedral. Les mateixes excavacions van treure a la llum el basament de la portada principal de l'antiga Catedral, que ha estat fidelment reconstruït al Lapidari del Museu Episcopal. Situant-nos a certa distància i fent servir la imaginació es podrà distingir, al centre, l'espai que corresponia a la porta. A banda i banda es veuen el basament dels arcs en degradació que emmarcaven la porta i les bases de les columnes corresponents (tres a cada costat). La forma i les proporcions del conjunt donen a entendre que es tractava d'una portada monumental, comparable a la del monestir de Ripoll.

Planta -1
1 Història del Museu