Quatre diàlegs reflexionen sobre l’evolució del viatge des de l'Edat Mitjana

Amb motiu de l’exposició «Viatjar a l’Edat Mitjana», el Museu Episcopal de Vic (MEV) i l'Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) organitzen un cicle de diàlegs al voltant d'aspectes que es relacionen, des de l’Edat Mitjana i fins a l’actualitat, amb el concepte de viatge: el turisme, el pelegrinatge, el contacte entre civilitzacions i els intercanvis econòmics. Els diàlegs que es duran a terme dins del cicle “Viatjar a l’Edad Mitjana i al segle XXI” són: El turisme Dijous 12 de novembre (IEMed, a les 19h) Avui el turisme és un dels principals motors econòmics mundials. Però es pot també parlar de turisme a l'Edat Mitjana? Amb Roser Salicrú del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i Francesc Vila, comissionat per al turisme de la Diputació de Barcelona. La degana de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona, Dolors Vidal, moderarà el debat. El Pelegrinatge Dimecres 16 de desembre (MEV, a les 20h) Sovint associem la figura del pelegrí al món medieval, però encara avui milers de persones recorren cada any el Camí de sant Jaume o visiten nombrosos santuaris. Què ha canviat des dels segles medievals, i què s'ha mantingut? Amb l'Abat de Montserrat, Josep Maria Soler i la professora Francesca Español (Universitat de Barcelona-Amics de l’Art Romànic). Moderat per Marc Sureda, comissari de l'exposició i conservador del museu. El contacte entre civilitzacions Dimecres 13 de gener (IEMed, a les 19h) En contrast amb la consciència que tenim avui de la forma del planeta i de l'existència de l'ONU, ens pot semblar que els estats medievals estaven molt tancats en si mateixos i que els contactes entre cultures eren sovint en forma de conflicte. Fins a quin punt això és cert? Amb el poeta, hebraista i traductor Manuel Forcano (Universitat de Barcelona) i Pep Bernadas (Llibreria Altaïr). Moderat pel director executiu de l’IEMed, Senén Florensa. Intercanvis econòmics Dimecres 3 de febrer (MEV, a les 20h). Vivim en un món globalitzat, sobretot des del punt de vista econòmic. Però moltes de les eines que han permès aquesta globalització van nèixer, precisament, en una edat mitjana molt activa en el camp dels intercanvis econòmics. Amb l'historiador Daniel Duran, col·laborador de l'IEMed, i el director de desenvolupament socioecònomic de l’IEMed, Javier Albarracín. Moderarà el director de la Fundació Abertis, Sergi Loughney.