Identificació de l'oli de llinosa com a aglutinant de pigments al Baldaquí de Ribes

Ahir 11 de juny, la química Majo Alcayde, col·laboradora de l’exposició “Pintar fa mil anys. Els colors del romànic” va impartir la conferència "Identification of Oils and Protein binders in Romanic Paintings by Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization –Time Of Flight Mass Spectrometry", en el marc del congrés art'14. 11th International Conference on non-destructive investigations and microanalysis for the diagnostics and conservation of cultural and environmental heritage, celebrada al Museo Nacional Arqueológico de Madrid. Aquesta conferència presenta com a gran novetat, la identificació de l’oli com aglutinant d’alguns pigments del Baldaquí de Ribes (conservat al Museu Episcopal de Vic) amb la tècnica d’anàlisi MALDI-TOF. La identificació ha estat duta a terme per Majo Alcayde, Marina Sarmiento, Judit Verdaguer, Núria Argulló i Salvador Borrós, dintre el marc del projecte de recerca Magistri Cataloniae de la UAB, que es realitza en col·laboració amb el Museu Episcopal de Vic i el GRAPAC/CETEC-patrimoni de la UAB i que es basa en l’aplicació de les tècniques de laboratori en l’estudi de les obres d’art. Una de les descobertes més importants presentades a l’exposició "Pintar fa mil anys. Els colors del romànic" ha estat la identificació de l’oli com a aglutinant en alguns dels pigments del Baldaquí de Ribes. L’ús exclusiu de l’oli com aglutinant de pigments és propi d’obres de períodes posteriors i, per tant, aquesta descoberta precedeix, sens dubte, a d’altres casos coneguts a Europa. En la pintura sobre taula romànica es habitual emprar la tècnica al tremp, que es caracteritza per l’ús del rovell d’ou, les coles fetes de restes d’animals, la caseïna de la llet o el formatge, entre d’altres, com a aglutinants dels pigments. Tot i que alguns tractats medievals de tècniques pictòriques ens informen ben aviat de l’ús de l’oli, especialment el de llinosa, com a substància emprada pels pintors per adherir i fixar els pigments, fins ara no s’havia detectat aquesta substància en una obra romànica tant primerenca com és el cas del Baldaquí de Ribes.