El Museu Episcopal de Vic farà una recreació en 3D de la catedral tal com era al segle XI

Un aparell 3D d'última generació ha escanejat aquest dijous 27 de juliol el campanar i la cripta de la Catedral de Vic. L'objectiu de l'escaneig d'aquests dos elements de la catedral és poder fer una reconstrucció digital amb base científica que permeti veure com era la catedral romànica dedicada pel bisbe Oliba l'any 1038. Aquest projecte és una iniciativa del Museu Episcopal de Vic (MEV) que es realitza amb la Farinera-Centre d'Arts Visuals de Vic. El campanar que s'ha escanejat aquest dijous té 46 metres d'alçada, és el campanar romànic més alt de Catalunya i un dels més ben conservats. La cripta està situada sota el presbiteri de la nau central de l'actual catedral de Sant Pere.

El director del MEV, Josep Maria Riba i el director de la Farinera, Toni Bover, han seguit l'escaneig que s'ha fet des d'una gran grua. Per Riba i Bover, la suma de sinergies entre dues institucions de la ciutat permetrà mostrar com era la catedral del segle XI en un projecte «científic» realitzat per un «equip multidisciplinari». En aquest treball es combinaran les darreres tecnologies, que aportaran molta informació gràcies a l'escaneig, amb la recerca elaborada a partir de les dades obtingudes a les excavacions arqueològiques de 1941 dirigides per Eduard Junyent i altres dades documentals, així com d'altres paral·lels de l'arquitectura de l'època com la Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona i església de Sant Ponç de Corbera. La suma de totes les informacions ajudaran a fer-se una idea el màxim d'aproximada de com era la catedral. El conservador del MEV, Marc Sureda, és el director científic del projecte.

Els resultats d'aquests treballs es presentaran l'any 2018 quan el MEV acollirà una gran exposició dedicada al Bisbe Oliba amb motiu del mil·lenari de la presa de possessió com a Bisbe de Vic. Aquesta exposició forma part pel projecte «Episcopus».

El MEV és pioner en la utilització de les noves tecnologies al voltant de la digitalització en 3D. L'aplicació de la tecnologia digital ha servit al museu, entre d'altres, per l'obtenció de valuosa informació o per la creació de còpies d'obres. Aquest escanejat 3D permet tenir un document digital de precisió total, obtenir tota la informació garantint la innocuïtat de la peça original i tenir un arxiu del digital compatible amb els mecanitzats o la impressió 3D per a futures utilitzacions.