El MEV se suma al projecte europeu scmodules de digitalització en alta resolució dels fons d’art

El Museu Episcopal de Vic (MEV) ha iniciat aquest dilluns la seva participació en el projecte europeu scModules, fet que li permetrà beneficiar-se de l’ús i de la incorporació de continguts a la plataforma digital Second Canvas. Es tracta d’una plataforma que permet gestionar imatges de super-alta-resolució, fer-les “navegables” i enriquir-les amb capes de continguts addicionals, per finalment publicar-les en format app i web. Sumant-se a aquesta iniciativa, el MEV vol explorar els diferents usos que avui en dia permet la digitalització d’obres d’art per millorar l’experiència del visitant bé in situ, bé des de qualsevol dispositiu mòbil.

El museu proposa per aquest projecte un total de 8 obres de pintura medieval que permeten conèixer l’extraordinària riquesa del fons del museu: 3 frontals d’art romànic, 2 retaules de petit format i 3 compartiments de retaule que surten dels millors tallers de pintura gòtica catalana. La digitalització d’obres s’ha fet aquest dilluns 7 de maig en una de les sales destinades a les exposicions temporals, ja que per fer aquesta operació s’han de donar diverses condicions com el fet que no hi pot haver cap entrada de llum natural a la sala i que el procés requereix una il·luminació especial de les obres. L’equip utilitzat estarà format per un trípode, una càmera i dos senzills grups de llums LED.

Second Canvas és una plataforma enfocada a museus que vulguin crear experiències multimèdia que combinin imatges en súper alta resolució d'obres de la seva col·lecció amb un contingut interactiu. Aquesta plataforma és una eina desenvolupada per Madpixel, una empresa espanyola líder mundial en la digitalització en súper alta definició. Fundada el 1999, i amb seu a Madrid, ha col·laborat en desenes de projectes innovadors amb empreses líders, nacionals i multinacionals, unificant en el seu treball creativitat, disseny i tecnologia.

Madpixel lidera el projecte scMODULES, recolzat i co-finançat per la Comissió Europea en el marc de Horizon 2020, el programa de finançament de recerca i innovació de la UE. scMODULES vol explorar i testar noves funcionalitats de Second Canvas més enllà del concepte app.

Actualment la plataforma és utilitzada per institucions com Mauritshuis (Països Baixos) o La Galeria Nacional de Dinamarca i a Espanya, només el Museu Nacional del Prado i el Museu Thyssen de Madrid. En aquesta segona fase del projecte s’hi ha sumat 100 museus i institucions culturals arreu d’Europa. A Catalunya hi participen el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu d’Art de Girona i el MEV.