Dante i la Divina Comèdia, 700 anys

El 14 de setembre de l'any 1321, ara fa 700 anys, moria Dante Alighieri, poeta i escriptor italià. Per commemorar aquesta efemèride, des d’Amics dels Museus d'Osona i el Museu Episcopal de Vic hem organitzat tot un seguit d’actes que, a través de la poesia, l’art, el cinema, l’escenificació i la dansa ens conviden a aproximar-nos als dos eixos principals d’aquest cicle: la figura de Dant i la seva obra més reconeguda, La Divina Comèdia.  Paral·lelament, es podrà visitar l’exposició Dante: una mostra documental, a la Biblioteca Joan Triadú. Amb aquesta proposta volem sumar-nos a les nombroses activitats que, al llarg d’aquest any, reten homenatge a un dels grans autors clàssics de la cultura  universal.

CICLE DE CONFERÈNCIES:

- La Divina Comèdia, un món sencer per descobrir. Conferència a càrrec de Joan Francesc Mira, escriptor, assagista, traductor, antropòleg, activista, professor de Filologia Clàssica i fundador del Museu d’Etnologia de València.
La Commedia hauria de pertànyer a aquell petit grup de llibres de freqüentació necessària, en tant que expressió d’aquesta humanitat comuna que ens fa a tots companys de la mateixa experiència de vida i del mateix viatge que Dante realitzà imaginàriament, però tan realment, ara fa ja set segles.

DIJOUS 14 d’octubre de 2021
18:30h, al MEV

- Viatge a l’infern de Dante interpretat pels artistes. Conferència a càrrec de Francesc Orenes, professor emèrit de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.
La fantasiosa i exuberant Divina Comèdia de Dante ha motivat que artistes de totes les èpoques reinterpretessin en clau visual el seu contingut literari. L’art, concebut sobretot com a suport, ha contribuït de manera notable en favor del seu coneixement i divulgació des de totes les manifestacions artístiques: pintura, escultura, gravat, murals o miniatures en còdexs.

DIJOUS 21 d’octubre de 2021
18:30h, al MEV

- El molino i la Cruz (2011), del director Lech Majewski. A càrrec de Miquel Pérez, doctor en Història de l’Art.
El film, basat en el quadre de Pieter Brueghel el Vell, dona vida a 12 personatges dels 500 que hi apareixen. El camí del Calvari (1564), El Molino y la Cruz es va estrenar al Festival de Sundance i situa la història de la passió de Crist a Flandes, durant en el període de la dura ocupació espanyola. Aquesta pel·lícula ens submergeix en l’ambient tardo-medieval de la pintura flamenca.

DIMARTS 26 d’octubre de 2021
20:00h, al Teatre  l’Atlàntida, dins la sessió habitual de Cine Club Vic

- De l’Infern al Paradís. Un viatge a la cultura i al pensament medieval. Conferència càrrec d'Andrea Serrano Raurell, doctora en Història de l’Art.
La Divina Comèdia de Dante és un viatge introspectiu a la recerca del jo, del món i de la pròpia existència. Dante ens revela aspectes profunds de la condició humana i ens submergeix en l’esperit de l’època medieval. Política, poder, filosofia, teologia i pensament en l’obra d’aquest gran clàssic de la literatura universal.

DIJOUS 4 de novembre de 2021
18:30h, al MEV

- Episodis de l’Infern del Dante i la dansa. Espectacle a càrrec dels actors Margarida Tió i Jordi Arqués, amb guió conduït per Carme Rubio, professora  associada de la UVic-CC. i de Berta Vilarrasa, quant a la dansa contemporània.
Lectura d’episodis de l’Infern del Dante combinats amb la dansa, Nel mezzo del camin di nostra vita/ mi retrovai per una selva oscura..., creada per a aquesta ocasió. Si la recitació facilita el contacte amb la força del llenguatge poètic, traduït per J. F. Mira, la dansa transforma la bellesa de la paraula en expressivitat corporal.

DIMARTS 9 de novembre de 2021
18:30h al MEV

Totes les conferències són gratuïtes. La sessió de cinema tindrà les condicions habituals que tenen les sessions del Cineclub Vic. Es requereix reserva prèvia per tal d'accedir a totes les activitats.

ACTIVITATS AL MUSEU: - Endevinalles del cel i l'infern. Acompanyats d’un àngel i un dimoni, descobrirem les obres del museu a través d’endevinalles ins- pirades en la Divina Comèdia. Un viatge fantàstic que acabarà amb la creació de la nostra pròpia història!

DISSABTES 23 i 30 d’octubre a les 10:30h
Activitat familiar
Preu: 4€ per participant

- L'infern, el purgatori i el paradís. Redescobreix la col·lecció del MEV a través de la Divina Comèdia de Dante. Habitants de l’infern, ànimes del purgatori i éssers celestials ens acompanyaran al llarg d’un viatge que ens endinsarà en la cultura i el pensament medieval!

DISSABTES 16, 23 i 30 d’octubre i 6 de novembre a les 17:00h
Visita comentada
Gratuït amb el preu d'entrada al museu

Descarrega el tríptic informatiu