Art i ciència

El Museu Episcopal de vic aposta per la investigació científica en profunditat del seus fons. El programa “ La 7mana a la Catalunya Central ” de la xarxa dedica un reportatge a les investigacions que s'estan fent en el projecte “Magistri Cataloniae” i en el que col·labora el Museu Episcopal de Vic . El projecte Magistri Cataloniae uneix una vintena d'investigadors de diferents disciplines que treballen per aprofundir en el coneixement de les obres d'art. Això ha permès, per exemple, conèixer en detall els materials utilitzats pels pintors més destacats del romànic català. És el cas del Baldaquí de la Vall de Ribes , del fons del Museu Episcopal de Vic que, gràcies a l’anàlisi en profunditat dels seus aspectes físics i químics, ha permès posar encara més en relleu el valor històric i artístic d’aquesta obra. Les anàlisis científiques del Baldaquí de Ribes ens revelen secrets molt sorprenents de com treballava el pintor del romànic. Judit Verdaguer, conservadora del Museu, investiga, a través de la tecnologia de laboratori, poder saber com treballaven aquests pintors a través de l'anàlisi dels pigments. Els darrers estudis sobre materials i tècniques es centren en investigar què hi ha sota la superfície visible. Les investigacions han constatat que la majoria de pigments de l’obra són pigments de luxe, el més exòtic i car dels quals era el blau obtingut del lapislàtzuli, la qual cosa ens fa constatar que qui va encarregar l’obra havia de ser un personatge amb un alt poder adquisitiu i que el pintor també havia de tenir moltes habilitats tècniques per convertir la pedra del lapislàtzuli en el pigment blau que es veu a l’obra.