Periodistes holandesos visiten el MEV per conèixer el romànic català

La visita és una de les activitats prèvies de la inauguració de l’exposició «Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya» que es podrà veure a Utrecht (octubre 2019- gener 2020) i a Vic (febrer-maig 2020).

El Museu Catharijneconvent d’Utrech (Països Baixos) i el Museu Episcopal de Vic (MEV)  treballen conjuntament en la producció de l’exposició «Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya». Aquesta mostra internacional tindrà dues versions: a Utrecht (octubre 2019- gener 2020) i a Vic (febrer-maig 2020). Dins dels actes previs d’aquest projecte d’abast internacional i amb l’objectiu de donar a conèixer el MEV i l’art medieval català, aquest dilluns i dimarts, periodistes dels principals mitjans holandesos han visitat el museu per conèixer el seu fons, que són una referència en l’art medieval a escala mundial.

Una desena de professionals de grans mitjans holandesos com el Parool i el Telegraaf i revistes especialitzades com G-Geschiedenis, Archeologie Magazine, Digitale kunstkrant o Vernissage Art Magazine han participat en un «press trip», organitzat pel MEV, l’Agència Catalana de Turisme i Osona Turisme, que té com a objectiu posar en valor la col·lecció del MEV i el pes del romànic català. En la seva estada, els periodistes holandesos també han visitat altres indrets com el monestir de Lluçà o l’església de Sant Vicenç d’Espinelves per conèixer la naturalesa del romànic català. El conservador del MEV, Marc Sureda, ha estat l’encarregat d’acompanyar el grup.

Aquest viatge de premsa continuarà durant els propers dies per Noruega amb el suport de Visit Norway per tal que els periodistes holandesos puguin conèixer també de primera mà les obres noruegues que formaran part de la mostra.

L’exposició «Nord & Sud. L’art de l’altar medieval a Noruega i a Catalunya» que es podrà veure al MEV el 2020 reunirà per primera vegada obres d’art religiós dels segles XII-XIV de Catalunya i de Noruega. A tota l’Europa de l’Edat Mitjana existien representacions, símbols, manifestacions de creença i formes d’expressió religiosa, que es manifestaven en el mobiliari litúrgic. Tanmateix d’aquest període només se n’ha preservat una representació significativa a Escandinàvia (nord) i a Catalunya (sud) i no se’n troben pràcticament restes en les regions centrals europees.  Diverses publicacions citen aquestes dues àrees com a llocs on s’ha conservat de manera excepcional aquest patrimoni, però mai abans s’havia fet l’esforç de reunir materialment els testimonis d’aquestes dues zones geogràfiques en una mateixa exposició.

L’exposició compararà obres d’art d’alta qualitat catalanes i noruegues datades dins l’interval 1100-1300.

L’exposició «Nord & Sud» és fruit de la col·laboració del Museu Catharijneconvent d’Utrech i el Museu Episcopal de Vic amb la col·laboració del Museu Universitari de Bergen. Tots tres museus són membres de la Xarxa de Museus d’Art Medieval d’Europa. L’exposició també comptarà amb préstecs d’altres indrets escandinaus com Oslo i Trondheim.