Del 15 de febrer al 17 de maig del 2020

Art medieval de Noruega i Catalunya 1100-1350
Exposició temporal al Museu Episcopal de Vic
15 febrer 2020 – 17 maig 2020

Entre els segles XII i XIV, tot Europa occidental formava part d’una mateixa Església. Un viatger català de pas per Noruega, o un de polonès a Portugal, podien seguir sense dificultat la missa en qualsevol església i reconèixer-hi, malgrat les diferències d’estil i de costums, les imatges i els mobles que l’ornaven.

No obstant això, sovint la història de l’art ha accentuat les diferències estilístiques entre les regions europees: la florida de l’escultura romànica al nord d’Itàlia, el naixement de l’art gòtic a l’Illa de França o les innovacions en la pintura alemanya o en l’anglesa. Aquestes idees han esdevingut predominants no tan sols perquè s’ajusten a les fronteres estatals modernes, sinó perquè en la majoria de les regions centrals europees no s’ha conservat el mobiliari de l’altar, que tenia una remarcable unitat tipològica.

En aquesta exposició es reuneixen per primer cop testimonis escollits de les arts de l’altar medieval procedents de Noruega i de Catalunya, dues regions al nord i al sud del continent que han conservat exemples de mobiliari litúrgic de fusta en una abundància inèdita. Aquests objectes no només parlen de la riquesa patrimonial de dues terres separades per tres mil quilòmetres, sinó sobretot d’un paisatge artístic i espiritual medieval comú arreu d’Europa.