Del 28 d'octubre de 2017 al 25 de febrer de 2018

El tresor ocult: la creu de sant Joan de les Abadesses

Quin tresor s'ocultava a la creu de Sant Joan de les Abadesses?

La creu de Sant Joan ha tingut sempre a la vista el tresor que representen els seus materials preciosos: l'argent daurat i els meravellosos esmalts. Però també custodiava altres tresors fins fa poc invisibles, que més que materials són espirituals. Durant les accions de conservació-restauració dutes a terme els anys 2015-2016, es van descobrir dins dels medallons superior i inferior petits conjunt de relíquies embolcallats en teixits antics, un d'ells decorat amb un bell motiu d'aus d'ascendència oriental.

L'exposició-dossier “El tresor ocult. La creu de Sant Joan de les Abadesses”, a més de donar a conèixer aquestes espectaculars novetats, presenta la creu de Sant Joan, una de les primeres obres importants de l'orfebreria gòtica catalana, en les seves dimensions artística, funcional i tècnica, així com les accions de conservació-restauració que s'han dut a terme en col·laboració amb el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya. A banda de la mateixa creu, també s'hi exposen les relíquies, els teixits i els pergamins que les acompanyaven, així com una petita selecció de reliquiaris i d'objectes esmaltats del fons del Museu que ajuden a comprendre totes aquestes dimensions.

A més d'això, i dins el ressò del 125è aniversari del MEV, l'exposició també explica quina és la feina d'un museu: conservar, investigar, exhibir i divulgar el patrimoni que conserva. Aquest patrimoni i la feina que es realitza al seu entorn també són, moltes vegades, un “tresor ocult” que cal donar a conèixer.

Veure tríptic